Een sociaal Google

Gisteren luisterde ik naar de Tech45 Podcast, die de nieuwe Google Privacy Policy als één van de main topics had. Een verenigd privacybeleid voor alle Google producten. Dat klinkt niet mis, één Google, één beleid. Simpelheid troef. Ik ben voorstander.

Al gauw werd het Tech45-ploeg verdeeld in 2 kampen: de éne was pro Google, de andere contra. Even zwartwitkijken moet kunnen.“Het is enkel maar een manier om Google + overal te pushen,” hoorde ik tussen de regels door. Dat kan allemaal wel goed zijn. We zitten in de beginfase waar Google ‘social search’ probeert te lanceren. Voor diegene die zoekopdrachten nog ‘traditioneel’ zien, een doorn in het oog. Zo ook voor mezelf. Bovenaan wil ik het meest relevante resultaat zijn, niet het resultaat waar mijn netwerk het meest over praat. Toegegeven, voor sommige zaken kan dit inderdaad relevant zijn, maar ook niet altijd. Onbegrip voor deze evolutie.

Een grote nuance die ik in het hele verhaal miste, was mogelijk de belangrijkste. Vanuit Googles standpunt dan. De centen. Uiteraard! Stel nu, ik werk voor een keten van bowling centra (he, toeval, dat doe ik ook!). Dan heb ik er alle baat bij dat in zoekopdrachten mijn bowlingcentrum bovenaan de zoekresultaten prijkt. Als deze zoekresultaten  beïnvloed worden door énerzijds de inhoud op mijn pagina, maar anderzijds ook door de sociale interactie van mijn netwerk, wordt het er niet gemakkelijker op. Als site-eigenaar moet ik dus scoren op 2 vlakken: goeie content maar ook sociale interactie. Niet zo eenvoudig als het lijkt, me dunkt.

Daar zit nu net de mogelijkheid en de oorzaak van Google’s laatste ontwikkelingen volgens mij. Ze zien de almacht van Facebook en willen hier ook een graantje van meepikken: geld verdienen in het huidige verdienmodel van advertenties bij de traditionele search,  maar steeds meer ook geld verdienen in het sociale luik door dit te beïnvloeden met een verdienmodel wat mogelijk nu nog niet voor handen is. Op die manier verbreedt Google zijn advertentiemogelijkheden en zijn mogelijke inkomsten.

Zo’n vreemde evolutie vind ik het dus helemaal niet…

Advertenties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s